Uczenie rówieśnicze - Peer learning w Pallottim

 16.07.2021 r.

        Uczenie rówieśnicze odgrywa kluczową rolę w rozwoju młodych ludzi, zarówno tych uczących innych jak i tych „nauczanych”. Dlaczego? Bo przede wszystkim chodzi o współpracę, o dzielenie się swoimi umiejętnościami, o obserwację, a to zależność działająca w dwie strony. To, że w polskim systemie szkolnym uczymy w grupach klasowych – tworzonych według wieku - to wybór szkoły, bo w żadnych dokumentach oświatowych nie jest to narzucone. (Podobnie stawianie ocen – obowiązkowa jest jedna ocena wyrażona cyfrą w ciągu całego roku szkolnego!!!)

        W czasie pandemicznym uczenie rówieśnicze w naszej szkole przeniosło się do sieci, stąd współpraca wyglądała troszkę inaczej. Nie było bezpośrednich spotkań, spotkania odbywały się online albo w formie tutoriali przygotowywanych przez uczniów klas starszych dla uczniów klas młodszych. Ale nie chcieliśmy zaniedbać tej formy nauki.

 

 

 

 

 

 

        Przed pandemią (mamy nadzieję powrócić do tego rodzaju praktyk) uczniowie klas starszych odbywali regularnie wolontariat w Świetlicy Środowiskowej przy naszej parafii w Ożarowie Mazowieckim jak i w świetlicy dla klas 1-3 w naszej szkole. Dzielili się swoimi talentami (działania te są powiązane z projektem Erasmus+ „Brücken bauen”). To korzyść była obustronna – uczniowie młodsi uczyli się od starszych różnych umiejętności, starsi kształcili swoje kompetencje społeczne: pracy z grupą młodszych uczniów, cierpliwość, empatię, ale też rozwijali kompetencje organizacyjne i zdobywali większą pewność siebie.

 

 

 

 

 

 Tu filmik reklamujący pracę z młodszymi uczniami w świetlicy środowiskowej – film nakręcony przez nasze uczennice: 

  

 

Podczas pandemii nasze działania to: 

 

        Słowa mają moc – wspólna akcja klasy 3 i 8, podczas której uczniowie wzajemnie inspirowali się i „podpowiadali sobie”, co jest dla nich ważne, gdy się do siebie zwracają:   

 

 

Czytanie klasy 8 dla klas 1-3 – w czasie pełnego lockdownu: 

 

Filmiki - tutoriale

        Powstały na potrzeby świetlicowych spotkań online, kiedy to starsi uczniowie byli w domach, a młodsi stacjonarnie w szkole na świetlicy.

Zajęcia chemiczne:

 

 

Zajęcia techniczne – origami: 

 

 

Zajęcia kulinarne – śniadanie dla mamy 

 

 

Obsługa platformy Teams: 

 

 

Lekcje prowadzone przez uczniów starszych dla młodszych: 

 

 

    Nauka gry w szachy – uczeń klasy 8 dla uczniów klas 1-3 (Bartek Przyżycki) 

 

    Zajęcia matematyczne z grą matematyczną przygotowaną dla uczniów klasy 3 przez ucznia klasy 8. Łukasza Rusajczyka. 

 

    Koszykówka – zajęcia sportowe prowadzone przez ucznia uprawiającego koszykówkę, Olka Witczaka. 


 

 

 

 

        Chcemy powrócić od nowego roku do bezpośrednich zajęć w grupach mieszanych, mamy nadzieję, że bezpośrednie spotkania w ramach wolontariatu uczniów starszych i młodszych i pomoc w nauce oraz dłuższe wyjazdy wspólne uczniów młodszych i starszych dojdą do skutku od nowego roku szkolnego i peer learning znów będzie codziennością w naszej szkole. 

 

 

        Podsumowując oprócz prostego przekazywania wiedzy i umiejętności – peer learning podnosi:

  • aktywność uczniów, 
  • umiejętność pracy wspólnej,
  • umiejętność rozwiązywania problemów, 
  • szacunek dla drugiego człowieka niezależnie od wieku i od jego poziomu wiedzy.

 

 

Marta Kozak

nauczycielka języka niemieckiego, koordynatorka projektów międzynarodowych